Vuosi 2021 oli varsin hedelmällinen Aisolle. Pandemia-ajan jatkuminen vaikutti koko yhteiskuntaan, mutta haasteista huolimatta toimintamme kehittyi monella osa-alueella. Seuraava teksti sisältää paljastuksia mitä Aisolle on tapahtunut viime vuonna sekä lieviä spoilereita tulevaisuudesta.
Aiso numeroina
Olen kuullut, että ketään ei kiinnosta Suomen kartta tai liikevaihtonumerot, joten tässä numeroita Aison henkilöstön taustaan liittyen:
Henkilöstö | 5 hlö |
Entisiä TTY:n opiskelijoita | 100% |
Nykyisiä/entisiä TietoTeekkareita | 100% |
TTY:lta valmistuneita | 40% |
Entisiä TietoTeekkarikillan hallituslaisia | 80% |
Entisiä TietoTeekkarikillan puheenjohtajia | 40% |
Vaikka numeromme ovatkin tällä hetkellä melkoisen TiTe painottuneita, kyseessä ei ole vaatimus, ja odotammekin tulevaisuudessa numeroiden heilahtelevan.
Toimisto
Aison perustamisesta lähtien olemme keskustelleet: “Sitten kun meillä on toimisto”, ja viimein syksyllä 2021 päädyimme toimiston hankkimaan. Keskustelimme paljon siitä, kuinka järkevä investointi toimisto näin koronan ja etätyön aikana on. Loppujen lopuksi tulimme siihen tulokseen, että vaikka työntekijät saavat etäillä niin paljon kuin haluavat, toimisto antaa yritykselle tietyn ankkurin, tukikohdan ja identiteetin, jonka ympärille kerääntyä.
Kaikilla nykyisillä Aisolaisilla on vahvat siteet Hervantaan ja siten olikin itsestään selvää, että ensimmäinen toimistomme tulee sijaitsemaan Hervannassa. Hiukan huvittavaa onkin, että Aison perustamista ja suunnittelua on tehty pääosin nykyisen toimistomme alapuolella. Sen suuremmin väittämättä missä rekrykohteemme aikaansa viettävät, jäämme mielenkiinnolla odottamaan millaisia vaikutuksia “Koodari tuu töihin.” -tekstin jatkuva näkyminen lämpöisessä kesäillassa Kultaisen apinan terassille saa aikaan.
Henkilöstö
Kuten ohjelmistoalalla ylipäänsä, myös meillä on tarve osaaville työntekijöille. Erityisesti korona-aika on hillinnyt ihmisten työpaikanvaihtotahtia, ja se on näkynyt myös meillä hakijoiden määrässä sekä keskusteluissa ihmisten kanssa. Olen kuitenkin tyytyväinen, että olemme saaneet palkkauksia tehtyä myös näiden epävarmuuksien aikana.
Tänä vuonna aloitimme myös yhteistyön Tampereen TietoTeekkarikillan kanssa. Taustamme takia tiedämme, että TiTe pitää hyvää huolta opiskelijoiden eduista sekä opettaa taitoja, jotka eivät luennoilla kehity. Tällä tarkoitan esimerkiksi yhdessä tekemistä, vastuunkantoa omasta tekemisestä sekä yhteisen asian edistämistä. Edellä mainittujen asioiden tärkeys on sisäänrakennettu myös Aisolla, joten tuemme ilolla TiTe:n toimintaa. Entisenä TiTe:n yritysvastaavana tiedän myös, että yhteistyö on hedelmällistä myös yhteistyöyritykselle. Tulemme siis näkymään tavalla ja toisella opiskelijoiden keskuudessa tulevien vuosien ajan.
Asiakkaat
Lopuksi vielä muutama sana ihanista asiakkaistamme. Olen ilolla saanut seurata, miten asiakkaamme haluavat jatkaa yhteistyötä kanssamme ja palaavat aina: “Hei olisi tämmöinen juttu, koska voisitte aloittaa?” -asenteella. Voin tästä vetää vain johtopäätöksen, että asiakkaiden ja työntekijöiden pitäminen toiminnan keskiössä on kannattavaa ja kantaa pitkälle. Luonnollisesti kiitos tyytyväisistä asiakkaista kuuluu jokaiselle Aisolaiselle, jotka päivittäin työskentelevät tarjotakseen parasta mahdollista laatua ja korkeinta arvoa.