Lämpenevät kelit ja aurinkoiset päivät saavat suomalaiset kömpimään kotikoloistaan – kesä on tulossa! Työpaikkojen kahvihuoneissa kaikuvat sanat: kesä, loma, mökki ja juhannus. Tunnetusti Suomen kesä ikävä kyllä lipuu ohitse erittäin nopeasti, joten totta kai siitä saa ja pitää nauttia. Maltetaan kuitenkin vielä hetki, ja tarkastellaan asiaa yrityksen näkökulmasta. Mitä tapahtuu, kun kesälomakausi starttaa? Kaikki pysähtyy.
Hyvä kysymys onkin, miksi kaikki oikein pysähtyy koko kesän ajaksi. Niin pienissä kuin isoissa yrityksissä kesälomien suunnittelu alkaa jo hyvissä ajoin ennen lumien sulamista, jotta kaikki saisivat pitää lomansa mieleisenä ajankohtana. Työntekijöiden kesälomat porrastetaan, jotta organisaatiosta löytyy aina firman vakikalustoa. Lisäksi palkataan kesätyöntekijöitä apukäsiksi. Lähes poikkeuksetta tilanne on kuitenkin se, että yksittäinen henkilö vastaa tietyistä projekteista, ja hän on ainoa henkilö, joka tietää mitä on tapahtunut, mitä tapahtuu parhaillaan, ja mitä täytyy tehdä, jotta projekti saadaan maaliin. Kun tämä vastuuhenkilö on jäämässä lomalle, delegointi unohtuu.
Jos tätä ei ole vielä tehty, niin viimeistään näin kesäkuun kynnyksellä on kriittinen hetki ottaa pieni aikalisä yrityksen toiminnan tarkastelemiseksi: mitä projekteja meillä on käynnissä, mitkä ovat niiden deadlinet, kuka vastaa projektista avainhenkilön loman aikana ja niin edespäin. Kiireisimmille ja työläimmille projekteille kannattaa nimetä useampikin vastuuhenkilö, joka on perillä projektin etenemisestä. Näin vältytään tilanteelta, jossa ongelmia ilmaantuessa kaikki levittelevät käsiään.
Toinen lähestymistapa estää tilanteet, joissa tekeminen uhkaa pysähtyä kesälomien ajaksi, on kesätyöntekijöiden kautta. Myös me Aisolla pohdimme myös tätä vaihtoehtoa tulevan kesän osalta, mutta koimme paremmaksi siirtää kesätyöntekijöiden hyödyntäminen hieman tuonnemmas. Olisihan sekin lystiä, jos yrityksessä olisi oma kahvinkeittäjä, mutta haluamme tarjota tulevaisuuden ammattilaisille kehittävämpää tekemistä, joka toivottavasti on heillekin mielekkäämpää.
Kesätyöntekijöiden palkkaaminen vaatii ennen kaikkea suunnitelmallisuutta: jonkun täytyy opettaa uudet tulokkaat talon tavoille. Emme oleta, että ensimmäiseen oman alan työpaikkaan hyppääjillä on kaikki hallussa alkaen siitä päivästä, jona he avaavat toimiston oven ensimmäistä kertaa. Pahimmassa tapauksessa uuden kesätyöläisen kouraan isketään paksu perehdyttämiskansio, josta taloon saapuvan untuvikon oletetaan omaksuvan kaikki yrityksen toimintatavat ensimmäisen työpäivän aikana. Kun tämä opus on kahlattu loppuun, alkaa odottelu. Kesätyöntekijälle raivataan kolo toimiston pimeimmästä nurkasta, ja aletaan etsiä sopivia työvälineitä. Ensimmäiset pari kolme päivää kuluu jo asioiden säätämisessä.
Kuinka kesätyöntekijöiden työn aloittamista voisi sitten tehostaa?
Yrityksen sisällä tulisi olla nimetty henkilö, jolla riittää sekä kärsivällisyyttä että aikaa vasta-alkajien opastamiseen ja perehdyttämiseen. Mikäli kyseessä on toimistotyö, työpisteet, laitteet ja tarvittavat käyttäjätunnukset kannattaa laittaa kuntoon jo ennen työntekijöiden saapumista. Näin kesätyöläiset pääsevät kiinni tekemiseen ensimmäisestä päivästä lähtien, ja tuntevat olonsa tervetulleiksi. Perehdyttäjän tehtävä on myös seurata työn suorittamista, ja antaa niin positiivista kuin rakentavaa palautetta. Näin uusi tulokas oppii tunnistamaan omia kehityskohteitaan. Samalla itsevarmuus kasvaa onnistumisten ja niistä saatujen kehujen kautta. Kannattaa myös suunnitella ennakkoon, kuka toimii perehdyttäjän varahenkilönä tämän ollessa lomalla. Näin kesätyöntekijöillä on aina yksi yhteyshenkilö, jolta kysyä neuvoa ongelmatilanteissa.
Tällä hetkellä oma toimintamme kaipaa vielä hiomista, jotta pystymme tarjoamaan mielekkään kesätyökokemuksen tietotekniikasta kiinnostuneille opiskelijoille. Tähtäämme kesään 2023, jolloin toivottavasti pystymme avaamaan toimistomme ovet kesätyöläisille. Kannattaa siis laittaa korvan taakse, jos kesätyö ohjelmistoalalla kiinnostaa!